14. sep. 2005

Et kunstnersinn

Denne boka ble jeg nysgjerrig på etter å ha lest Annes kommentar. Forfatteren var et helt nytt bekjentskap for meg.

Dessverre bruker jeg urimelig lang tid på bøker for tiden av den enkle grunn at jeg sovner før jeg får lest mer enn 10 sider, og for tiden leses det kun på sengen. Man skulle tro at man uten TV fikk tid til å lese masse. Slik er det ikke. Det er alltid nok å gjøre etter at de håpefulle er i seng. Det ryddes kronisk. Og det bygges logistikk. Siden minimum 6 timers søvn er en nødvendighet, går kveldene fort.

Men. Jeg nærmer meg slutten på ovennevnte bok. Og det er med et visst vemod jeg ser at jeg snart skal legge den fra meg. Det er en lavmælt, nydelig historie om den religiøse jøden og kunstneren Ashers vei fra barndom mot voksenverdnen, fra en kultur med fokus på Gud og religionsutøvelse til et liv med fokus på virke og kunst. Asher er, tross farens motstand, en genierklært kunstner allerede som svært ung gutt. I boka bevitner vi den relativt dramatiske kollisjonen mellom religionen og kunsten. Boka kan også leses som en rite of passage-roman med mer allmenn gyldighet. Den handler om løsrivelse og om smerten i den forbindelse.


Den er likevel fremfor alt en beskrivelse av et kompromissløst kunstnersinn, dog ikke uten kvaler og samvittighet for hva og hvem han må ofre på kunstens alter. Anbefales.

Ingen kommentarer: