7. aug. 2005

Ole Bull, Felicie og Ketil Bjørnstad


Ketil Bjørnstad har skrevet en bok om Ole Bull. I går ble vi servert utdrag fra boka som skal lanseres nå i høst. Utdrag som omhandlet hans forsmådde franske frue: Felicie. Det var en gripende historie.

Idyllen til tross, hun ble aldri lykkelig der ute. Hun snakket ikke språket. Kjente ikke kulturen. Var tyve år og langt fra alle hun kjente; fra alt hun kjente. Og den hun elsket forlot henne. Lot henne i stikken. Sakte men sikkert.

Jeg har tråkket mine barnesko på Andøen gård og i omegn. Spilt volleyball i Kalvehaven, "rømt" hjemmefra og sittet sint og indignert på trappa til det fordums flotte, men da akk så forfalne våningshuset. Dette var selvsagt før den store utbyggingen som gjorde bydelen til et av de mest attraktive boligområdene i kommunen i løpet av 90-tallet.

Jeg er ikke mindre nostalgisk anlagt enn at jeg synes det er fascinerende å tenke på at det er her - akkurat her - dette har skjedd. Det var her Felicie ble gal - sannsynligvis av sorg og ensomhet. Det var i min skog hun ropte ut sin fortvilelse, i mitt tilfluktssted hun gråt sine bitre tårer og holdt sine enetaler på et for lokalbefolkningen fremmed språk. Nåtid og fortid møtes og evigheten krymper litt.

Jeg leser lite biografier, men kanskje jeg kommer til å bla litt i denne.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mulig det er den boka som skal omtales i bokbadet ombord i "MS Trollfjord" søndag 2.oktober? Bokklubben reklamerer i alle fall med "Hils på forfattere, få signert bok (av Unni Lindell riktignok), og gratis bokbad."

Jeg har alltid ønsket meg en autograf av Ketil Bjørnstad på mitt eksemplar av "Leve Patagonia!", og den sjansen er vel nå. Er ikke like begeistret for forfatteren som for musikeren, men produksjonsvolumet er det uansett ingenting å si på! Hvis du er der også, så er jeg han lett fortvilede som prøver å elge seg innpå Ketil..

alliene sa...

Mulig det er den boka! Er bare "nettmedlem" og derfor ikke flink til å følge med. Er det forresten sant at Åsne Seierstad skal lede Bokbadet fremover?

Jeg har et ganske spesielt forhold til Bjørnstads "Villa Europa". Fikk nylig en kopi av et lesereksemplar, og gleder meg til å lese den på nytt.

Anonym sa...

Har også hørt at det er Åsne denne gang..

Takk for tipset om "Villa Europa". Tror egentlig jeg har vært redd for at møtet med forfatteren Bjørnstad skulle ødelegge noe av fascinasjonen jeg har for musikeren og komponisten. Helt irrasjonelt med andre ord..

Av musikken anbefaler jeg spesielt "The Shadow" (med Randi Stene + tekster av John Donne), og "Løsrivelse" (med Kari Bremnes + Munchs tekster) Du har kanskje hørt disse før?

Vakkert, vakkert, vakkert!

alliene sa...

takk for tips, Earlgrey! Jeg er ikke så kjent med Bjørnstads musikk - bortsett fra Odas sang - som er fantastisk flott. Skal jammen ha Bjørnstad i bakhodet neste gang jeg skal kjøpe musikk!

Åsne som programleder... vet ikke helt... ehm, aaaah, hmmm, tja , jooo. Surprise me this time, Åsne.