16. des. 2007

On Chesil Beach

Ian McEwan har gått som en rød tråd gjennom denne høstens lesning. On Chesil Beach (2007), var en ny liten perle, litt mindre dramatisk enn de andre bøkene jeg har lest av McEwan.

Boka er kort. Den er nesten mer en lang novelle enn en kort roman. Handlingen foregår i løpet av et meget begrenset tidsrom, nemlig noen timer på bryllupsnatten til hovedpersonene Florence og Edward. Vi er med dem under kveldsmaten etter festen, under et forsøk på å fullbyrde ekteskapet og en konfrontasjon på stranden etter dette.

Edward og Florence er et umake par. Hun kommer fra en holden familie, han gjør det ikke. De gifter seg på tidlig sekstitall, og de er begge jomfruer på bryllupsnatten. Allerede før brylluet er det klart at de har forskjellige forventninger til samlivet - spesielt den seksuelle delen av det. Der Edward har store forventninger, ser Florence begrensninger. Kanskje har hun en historie og sine grunner til dette.

Men de snakker aldri om dette før de opplever det i praksis, selv om de tidligere forsøkene på å nærme seg hverandre fysisk også har båret preg av denne skjevheten mellom dem. Det aller første seksuelle initiativet mellom dem ender i katastrofe; med skam, skyldfølelse, avsky og forrakt. Og natten får skjebnesvangre følger for de to.

Det har vært påpekt at dette er en bok som omhandler temaet kommunikasjon om seksualitet på 60-tallet, eller snarere mangelen på den, men jeg tenker at det kan være mer universelt enn som så.

Under lesningen ventet jeg meg hele tiden noe fælt, men det kom aldri. Desto større ble tomheten og tristheten under lesningen av det siste kapittelet i romanen. Valgene som var så viktige og som ble tatt denne natten virker ungdommelige, latterlige og ubetydelige i etterpåklokskapens lys. Og selv om ingen av dem tillater seg å tenke "hvis bare...", så blir dette nærliggende for leseren.

Men slik ble livet for de to. Og så kunne det vært annerledes:"This is how the entire course of a life can be changed - by doing nothing."

5 kommentarer:

Avil sa...

Åh. Eg elskar "Lørdag". Kanskje kjem eg til å elske denne også.

Anonym sa...

Fin blogg!
Men veeeeeeeeldig lenge siden du har blogget. Hvorfor ikke komme igang igjen? Jeg synes Chesil beach var kjempe kjempe bra. Til forskjell fra Lørdag som jeg synes var snork.

Beatelill sa...

Det er første gang jeg er innom bloggen din, og jeg ble positivt overrasket :) Du skriver veldig gode bokanmeldelser! Du presenterte f.eks. denne boka så godt at jeg fikk lyst til å lese den. Keep up the good work!

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk