25. nov. 2007

The Curious Incident of the Dog in the Night-time

Mark Haddon er kjent for å skrive barnebøker. Han har litteraturbakgrunn og har jobbet med barn og ungdom med spesielle behov. Dette må unektelig ha inspirert ham i arbeidet med The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003).

Dette er en bok om 15-åringen Christopher som ikke er som andre gutter på samme alder. Han har (jeg skulle til å skrive "lider av", men romanens form og innhold får meg til å tenke meg litt om og reformulere) Asbergers syndrom og ser verden litt mer sort hvitt enn oss andre. Forunderlig nok kan det se ut som om han med sin enkle og logiske tilnærming til verden og livet like gjerne kan være utstyrt med en gave.


En dag finner Christopher naboens hund stukket ihjel med høygaffel. Christopher bestemmer seg for å utfordre sine begrensninger og fobier og finne ut av mordmysteriet samt skrive bok om saken. I prosessen kommer det frem mørke hemmeligheter om hans egen familie og vi får et sterkt møte med et sinn som fungerer annerledes, men ikke desto mindre genialt enn de fleste andre.

Christopher har sans for logikk og matematikk. Språket "hans" er enkelt og naivistisk. Christopher sier selv at han ikke forstår verken spøk og metaforer, og selv om visse episoder fremkaller latter hos leseren, klarer Haddon å balansere på eggen slik at vi ler med gutten - ikke av ham. Dette er en rørende, varm og klok bok.

Anbefales på det varmeste.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Enig! Denne boken er en liten perle - og Mark Haddon viser innsikt i Asberger/autisme (han jobbet vistnok med ungdom med denne diagnosen i flere år som ung, og tar mye "på kornet")samtidig som han bruker språket på en mesterlig måte!
Anbefaler og hans nyeste "A Spot of Bother" - helt annerledes men meget leseverdig!
Begge er bøker som huskes :-)

alliene sa...

Takk for anbefalingen, Randi! *skriver på lista*

leselama sa...

Enig, enig! Denne er en liten perle!

Men jeg falt overhodet ikke for for neste bok ut: "Noe til besvær". Den synes jeg var en litt slitsom familiehistorie som aldri tok helt av. Men der har du meg. ;-) Skal følge med for å se hva du synes, etter som du leser deg nedover i lista di! :-)

Anonym sa...

lese = leselama

Anonym sa...

Støtter din anbefaling. Jeg er selv en stor fan av denne boken, og da en i det utvidede familiebegrep har Asperger, ble den spesielt interessant. Veldig bra. Nå tror jeg jamen jeg må anmelde den selv!

besserwisser