18. nov. 2005

Fortsettelsen

Before sunset er fortsettelsen av Before sunrise. Den samtalen Jesse og Celine så brått avbrøt i 1994 med et løfte om at de skulle treffes igjen på samme sted seks måneder senere, fortsetter i 2003. Ikke i Wien denne gangen, men i romantikkens Paris der de treffes mer eller mindre tilfeldig. Eller ikke? Jesse og Celine er ni år eldre, men alt er som før. Nesten.

Vi får vite at Jesse holdt løftet og troppet opp på jernbanestasjonen i Wien slik de avtalte, men at Celine ufrivillig ble forhindret fra å komme. Og igjen - hva hvis...?

Siden jeg så begge filmene rett etter hverandre, må jeg si at det som slår meg er konsekvensen i rollekarakterene. De er lett gjenkjennelige. Kanskje noe dempet, slik man blir med alderen, men vi kjenner igjen Jesse og Celine umiddelbart. Imponerende og fascinerende.

Og slutten... Ah... Akkurat passe åpen.

Det er heller ikke noe drawback at åpningsscenen i denne filmen finner sted på Shakespeare & Company - min favorittbokhandel i Paris - like ved Notre Dame.

Jeg gir begge filmene en subjektiv og kanskje litt sentimental femmer på terningen.

You can never replace anyone because everyone is made up of such beautiful specific details. (Celine)

Ingen kommentarer: