1. aug. 2007

Tordivelen flyr i skumringen

Jeg er en lørdagsbarnetimejente. En radiojente, rett og slett. Og noen av bøkene og hørespillene som gjorde mest inntrykk på meg var de som var basert på bøker av Maria Gripe. Skyggen over steinbenken, resten av Skyggeserien, Agnes Cecilia - en selsom historie gjorde dypt inntrykk. Men Tordivelen flyr i skumringen er kåret til tidenes beste hørespill i forbindelse med Lørdagsbarnetimens 75-årsjubileum. Og fullt fortjent, spør du meg.

I sommer har jeg unnet meg opplevelsen på nytt. Jeg har sikkert ikke hørt det hørespillet på 20 år, men det var fremdeles spennende. Og båndopptaker, telefonapparater med dreieskive og andre antikvitetiske ingredienser til tross; jeg synes det står seg godt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Noe jeg også likte som barn, var opplesningsføljetongene de hadde på radio. Husker det var så stas!

alliene sa...

Elin - "tid for bok"-generasjonen du også? Jeg husker veldig godt disse seriene. Jeg elsket dem. Husker spesielt Speilet fanger av Kari Bøge. Sjelsettende opplevelse. Og jeg tror det var der de leste Skyggeserien av Maria Gripe også. I hvert fall Skyggen over steinbenken.

Anonym sa...

Jeg leste definitivt Skyggeserien. Og Agnes Cecilia. Veldig fascinerende bøker. Jeg leste vel en hel masse annet også, men det er klart det er enkelte bøker man husker bedre enn andre.

Anonym sa...

Maria Gripe er veldig fin! Og "Tordivelen flyr i skumringen" er definitivt yndlingslydboka til datteren min. Den har surret og gått om og om igjen i årevis. Det resulterte til og med i et skoleprosjekt om Maria Gripe for henne etterhvert, når de skulle velge seg hver sin forfatter å skrive om. Helt tydelig at gode forfattere/bøker overlever tidens slitasje! :-)