1. apr. 2007

Mammut-schmammut

Det er ikke lenger slik at jeg skriver milelange lister over bøker jeg skal ha tak i på Mammutsalget som går av stabelen i mars annethvert år, men i år sto jeg på bokhandelen min halv åtte om morgenen på salgets første dag, mer eller mindre tilfeldig, og sikret meg noentitler som jeg gleder meg til å lese:

Selv om jeg en gang besverget meg på at jeg ikke skulle lese Lars Ove Seljestads Blind, er den nå ankommet min alfabetiserte bokhylle (som for øvrig skriker etter opprydding!). Samtidig Buzz Aldrin - hvor ble det av deg i alt mylderet? av Johan Harstad og Mandel av Merete M. Andersen. Det er aldri for seint, så etter at hypen har lagt seg; Kompani Orheim av Tore Renberg, et must for et syttitalls-barn som meg selv. Og kanskje får jeg endelig fingeren ut og lest Mannen som elsket Yngve som står i bokhylla fra før?

Av (for meg) litt mer obskure titler kan jeg nevne Morten Øens Øyets trang til mykhet og Lene Therese Teigens Utro (se egen omtale).

Nå er det snart påskeferie, og siden jeg aldri leser krim på eget initiativ, har min gode venninne introdusert meg for P. D. James og forært meg Mordrommet i overraskende og ikke desto mindre hyggelig påskepresang. Så ikke bare skal jeg på fjellet i påsken; jeg skal til alt overmål lese krim! Hva blir det neste, tro? Fantasy?!

God påske!

Ingen kommentarer: